En uge før Løkkenbanen lukkede havde DJK arrangeret dampsærtog på Hjørring Privatbaner den 22/9 1963.
Aalborg Stifstidendes bladtegner Henry havde lavet denne tegning til avis, der var med til at trække mange mennesker til stationerne. Klokkeslettene langs ruten kom dog ikke til at passe.
Toget skulle planmæssigt udgå fra Aalborg kl. 9.15 og var oprangeres med HP 1, personvognene Cv 14, 15 og 16 og post- og rejsegodsvogn E 81. Da toget om morgenen skulle køre fra Hjørring til Aalborg for at hente deltagerne, konstateredes det, at et overhederrør på lokomotivet var utæt. Det kneb derfor at holde damp, hvilket medførte at toget blev nødt til at standse ved alle stationer for at samle damp, men med en pæn forsinkelse nåede toget Aalborg.
Særtogsbilletten til turen.
Her er deltagerne på turen og en god del af Aalborgs befolkning på perronen for at betragte dette mærkelige tog. Det må være mange år siden, der har været så mange mennesker på perron 3 og på luftbroen over banen.
Da maskinen var blevet vendt og havde taget vand kunne det afgå mod Aabybro igen med en pæn forsinkelse, der ikke blev mindre, da det blev nødvendigt at tage vand igen i Aabybro. I Pandrup ventede banens direktør, kontorchef, værkmester og lederen af trafikkontoret og der blev spist middag.
Særtoget er her nået til Aabybro.
Særtoget er nået til Aabybro. Foto: Charlie Pedersen
Særtoget er nået til Aabybro. Foto: Charlie Pedersen
Ophold ved en af stationerne.
HP nr. 1 var trækkraft på turen.
I Pandrup var det næppe muligt at få plads til flere på perronen, hvor et jazzorkester, iført kjole og hvidt, underholdt de ventende. Stationen i Løkken flagede på halv i dagens anledning.
Ophold ved en af stationerne.
Efter middag var der for første gang i mange år tre tog i Pandrup på een gang, plantoget til Hjørring, særtoget og hjælpemaskine, diesellokomotivet HP 10. Så gik det afsted med diesel’en som skydelokomotiv bag på toget. En del fotostop på fri bane måtte opgives på grund af forsinkelse. Uden for Hjørring blev hjælpemaskinen stående, og damptoget kørte for fuld (og egen) damp ind på Hjørring statsbanestation, hvor en trofast skare nysgerrige mennesker ventede.
Pandrup station formodentligt med stationsbestyreren mellem de to damer.
Særtoget skulle også til Hirtshals, og det var næsten det største problem, da den fastsatte særtogsplan ikke kunne bruges. Heldigvis fik man fat i ekspeditricen i Tornby, der ellers var ubetjent. Her kunne så krydses med plantoget.
Pandrup station. Der var næppe før set så mange mennesker på perronen.
Af sted gik det så, denne gang med diesellokomotiv, dampmaskinen måtte efterlades i Hjørring. I Hirtshals ventede også en større folkemængde på at få damplokomotivet at se, men desværre var de jo kommet forgæves, for toget fremførtes af et af de til daglig anvendte røde diesellokomotiver.
Her ses særtoget på Pandrup station. Foto: Frank Sørensen.
Her ses særtoget på Pandrup station. Foto: Frank Sørensen.
Særtoget ruller ind på Løkken station.
Her gør udflugstoget et fotoophold ved Liver Å. broen anes i baggrunden.
Nedenfor en lille video på 1 minut med optagelser fra dampsærtoget som DJK havde indsat. Optagelserne er fra Saltum station. Bemærk skydelokomotivet ved Saltum station.